Za dunami a větrnými mlýny na Balt

Ke konci srpna se Jirsa, Michal a Irenka s několika přáteli vydali na prodloužený víkend směrem na Balt. Cílem byl relax u moře v oblasti turistického letoviska Leba asi 100km od Gdaňsku a návštěva místní rarity pohyblivých dun.

Leba
Leba je klasické přímořské letovisko jako všude jinde na světě. Najdeme zde spoustu ubytovacích možností od hotelů přes penziony, ubytování v soukromí po klasické campy se vším všudy. Kolem přístavu a v okolních uličkách je snad tisíc různých stánků, restaurací, barů a obchůdků a i v pozdních večerních hodinách zde panoval čilý ruch a museli jsme se proplétat davy turistů. Těch tvoří snad 99% Poláci. Jiný jazyk jsem ani nezaznamenal a jen jednou jsem viděl projet auto s českou značkou.

Cesta
Cesta byla nejméně zajímavá část výpravy. Nevím kdo to Polsko udělal tak dlouhé, ale cesta ubíhala velmi velmi pomalu a nezáživně. My jsme jeli trasu Rožnov p.R. – Č. Těšín – Lodž – Kopytkowo – Gdaňsk – Gdyně – Leba a trvalo nám to 12 hodin a urazili jsme 780km. Do Lodže byla cesta ještě celkem v pohodě jak jsme zvyklí u nás (až na asi tisíc semaforů), ale z Lodže už to byl děs. Teda až na asi 100km úsek nové dálnice A1 (mýtné 17,60 zl. na celý průjezd). Na dálnici to jelo jak po másle a navíc Poláci asi upřednostňují své dezolátní cesty anebo je jim líto dát 105Kč a pohodlně se svést anebo možná jim o otevření dálnice ani nikdo neřekl :o) takže na dálnici jsme potkali jen několik málo aut a celá byla naše. Škoda jen, že je tak krátká. Také pozitivní bylo to, že cena nafty byla v Polsku cca 30 Kč/L a u nás v této době cca 35 Kč/L takže se jelo docela za rozumnou cenu.

Jinak pokud jste četli na internetu o tom jak Poláci jezdí a mysleli jste si jako já, že je to trošku přehnané, tak rozhodně není. O tom se rozepisovat ale nebudu už se mi zase z toho ježí chlupy na těle jen si na to vzpomenu.

Ubytování
Když jsme dojeli do Leby visely snad na všech domech a plotech cedulky „Volne pokoje nebo Volne domki“ takže něco sehnat na místě nebyl problém. My jsem zajeli do centra Leby a zašli se podívat do první zahrady před kterou se dalo pohodlně zaparkovat. Majitelé měli na zahradě cca 10 dřevěných chatek pro 6-7 osob a jeden Domek holanderski (takový ten dlouhý odstavený karavan). Po prohlídce jedné volné chatky jsem se dohodli zůstat rovnou zde a už nic jiného nehledat. V chatce bylo vše potřebné, lednička, plynový vařič, nádobí, WC, sprcha a dvě ložnice po 3 postelích + 1 v centrální místnosti. Nás bylo 6 takže ideální a navíc na hlavní promenádu to bylo jen 100m a autem se dalo vjet dovnitř a parkovat přímo vedle chatky což byla taky výhoda. Cena 50 zl. na osobu a noc se vším všady. Odkaz ZDE.

Stravování
Tady žádný problém taky nebyl. Naštěstí jsme z domy téměř žádné jídlo nebrali, jen něco na cestu a nějaké drobnosti na chuť. Takže lednička byla vyskládána Fernetem, Metaxou, vínem, pivem a slivovicí co jsme si přivezli. Možností stravování bylo na každém kroku. Krom klasických restaurací a barů byl co pár metrů nějaký stánek či budka či jen stůl a u něho grill nebo malá udírna. Ceny byly velmi přijatelné a tak jsem si alespoň dvakrát denně dal nějakou rybu a pokaždé jsem zkoušel jinou nebo jinak upravenou.

Tady přehled cen hotových ryb za 100g (většinou uzené nebo grilované):

šproty – 2,5 zl.
sleď – 2,5 – 3 zl.
halibut – 6,5 zl.
losos – 6,5 – 7 zl.
úhoř – 9 zl.

Např. docela podle mne velká porce lososa s hranolkami a oblohou vyšla v restauraci v přístavu na 120 Kč což je myslím velice slušná cena. Jeden uzený sleď na tácku, porce na ochutnání pro jednoho až dva vyšla tak na 15 Kč.

Jelikož jsme jedli jen ryby nemám moc představu o cenách něčeho jiného, ale nebyl problém si dát někde i kuře nebo pizzu takže kdo nerad ryby přežije na něčem jiném. Pokud jde o pivo tak celkem ušlo a ani nebylo drahé. Ceny za lahvové/plech od cca 3,4 zl. lepší kolem 4 – 5 zl. za čepa od 5 – 7 zl. Za nealko si ceny ani nepamatuji, to jsme moc nekupovali, ale pokud jsem si všiml tak 1,5L láhev vody kolem 1,4 zl. a jediné co jsem kupoval bylo 2L tonicu k fernetu za cca 6,5 zl.

I ceny za ostatní potraviny byly slušné a nemá asi cenu moc věcí brát sebou, vše se dá rozumně pořídit na místě. Ve vnitrozemí jsou údajně ceny ještě nižší.

Okolí Leby, co navštívit?

Pláže
U Leby je několik km písečných pláží. Na nejbližší pláž to je z centra Leby cca 5 minut. Koupání záleží na počasí a osobní odvaze návštěvníka. Nám to vyšlo tak na střídačku. První den byla zima (cca 17 °C) a velmi silně foukalo a do moře se z nás nikdo neodvážil. Ve vodě stejně nebyl nikdo a všichni se jen procházeli podél moře. Na vlnách bylo jen pár nadšenců windsurfingu a kiteboardingu. Druhý den bylo kolem 25°C a mužská část naší výpravy se vydatně vykoupala (moře mělo kolem 17°C). Další den bylo zase chladněji a tak to na koupání moc nebylo a i v moři bylo jen pár nadšenců. Není to tedy taková jistota jak jet na Jadran, ale pro mne je Balt mnohem zajímavější.

Slowinski Park Narodowy – Pohyblivé duny
Leba sousedí se Slowinskym Parkom Narodowym a jeho největším turistickým lákadlem pohyblivými dunami (wydmy ruchowe). To jsme si nenechali ujít a tak jsem jeden den podnikli okružní výlet na duny. Pěšky je to k dunám cca 8km a při vstupu do NP (cca 2,8km od Leby) zaplatíte poplatek 6 zl. Také je možno se nechat dovézt až k dunám elektrickými vláčky, ale protože jsme šli pěšky ušetřili jsme nějakých 12 zl. na dvě piva. Na dunách bylo rušno, ale i tak se daly najít nějaké záběry kde nebylo ani živáčka. Zpět do Leby jsme se vraceli velmi pěknou procházkou po pláži podél moře (cca 8,5km).

Maják
Maják v Stilo poblíž Sasina je vzdálen po pláži cca 13km od Leby na druhou stranu než jsou duny. My jsem tentokráte volili cestu autem a po cestě to bylo nějakých 25km. Maják je na malém kopečku uprostřed borovicového lesa cca 1km od pobřeží. Výška 33,4m a viditelnost za příznivých podmínek by měla být 23,5 námořních mil tedy cca 43,522km. Vstupné na maják 6 zl., parkovné ve vesničce pod majákem 7 zl. Z vesničky je to k majáku cca 10 minut chůzí.

Větrné mlýny
V okruhu cca 40km od Leby jsou dva větrné mlýny. Rozhodli jsme se je oba najít a musím říci, že to bylo docela dobrodružné, protože i navigace chvílemi nevěděla kde je :o) a my se dvakrát ocitli na lesních a polních cestách kde by aj lakatoš měl problém tak jsem museli couvat zpět. Oba jsme nakonec našli a musím říci, že už byly celkem v katastrofálním stavu. Více fotky:

Příspěvek byl publikován v rubrice Cestopisy a jeho autorem je jirsa. Můžete si jeho odkaz uložit mezi své oblíbené záložky nebo ho sdílet s přáteli.